Spotkanie autorskie z Tomaszem Sobanią

W czwartkowe przedpołudnie, 13 września b.r., gościliśmy w naszej szkole młodego pisarza, Tomasza Sobanię. Tomek ma 20 lat, mieszka w Toszku i studiuje filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Naszą szkołę po raz pierwszy odwiedził przed trzema laty, przy okazji debiutu pisarskiego („Speculo”). Tym razem pojawił się ze swoją drugą książką („Nowy świt”) oraz mnóstwem opowieści o swoich pasjach, planach i z garścią dobrych rad i wskazówek dla swoich rówieśników. Nie zabrakło też elementów humorystycznych, m.in. podczas opowieści o spotkaniu z Maciejem Orłosiem. Zgromadzeni w auli ZSO uczniowie klas maturalnych wysłuchali opowieści Tomka o jego drodze do napisania i wydania obydwu książek. O tym, z jakimi przeciwnościami musiał się zmierzyć i jakimi sposobami ostatecznie osiągnął swój cel. Mówił o osobach, które go wspierały, motywowały, udzielały pomocy, ale też pilnowały, aby Tomek przez swoje zaangażowanie w pisanie nie zaprzepaścił innych ważnych w tym czasie spraw. Dlatego wielokrotnie w jego wypowiedzi wymieniani byli rodzice, przyjaciele, ale także duchowa pomoc z góry.

Młody pisarz opowiedział również o innych swoich działaniach. Między innymi o biegu charytatywnym, który odbył się w czerwcu b.r. Początkowo Tomek miał w planach zrealizowanie maratonu wyłącznie w celach prywatnych, gdyż od kilku lat trenuje biegi w sekcji lekkoatletycznej Piasta Gliwice. Jednak gdy pojawiła się możliwość, aby w ten sposób pomóc chorej dziewczynce, postanowił połączyć obie sprawy i wyruszył w trasę, której celem było Santiago de Compostela. 300 kilometrowy bieg w bardzo trudnych warunkach terenowych i atmosferycznych ukończył w tydzień. Nie obyło się bez kontuzji i chwil zwątpienia, ale i tu z pomocą przyszło wsparcie rodziny i silna wiara. Dlatego Tomek już dziś planuje kolejny maraton, tym razem z Zakopanego do Władysławowa.

W przyszłym roku w planach Tomka znajduje się także udział w dwumiesięcznym rejsie żaglowcem Dar Młodzieży z Kapsztadu do Singapuru. Jest to wynik konkursu zorganizowanego przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z okazji obchodów stulecia odzyskania przez Polskę Niepodległości, w którym młody pisarz wziął udział.

Tomek próbuje również swoich sił na deskach teatru Carpe Diem i już zaczął pracę nad drugą częścią swojej nowej książki pt. „Nowy świt”.

Po spotkaniu można było z Tomkiem porozmawiać i dokonać zakupu jego najnowszej książki opatrzonej autografem autora. Jeden egzemplarz dostępny jest w bibliotece szkolnej. Zapraszamy do lektury.

so.jpg soba.jpg
sobaa.jpg sobbb.jpg
sobbbbb.jpg soo.jpg
soob.jpg sooo.jpg
sssss.jpg

"Wiem więcej - mogę więcej" - test kompetencji z języka angielskiego

Test kompetencji z języka angielskiego w ramach projektu "Wiem więcej - mogę więcej" odbędzie się już w ten piątek 14 września o godzinie 10:00 w auli szkolnej. Wszystkie osoby, które zgłosiły chęć uczestnictwa w zajęciach z języka angielskiego proszone są o niezawodne przybycie.

Nowości w ofercie edukacyjnej strzeleckiego liceum na Krakowskiej

Od tego roku szkolnego strzeleckie Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego kieruje do uczniów urozmaiconą ofertę edukacyjną. Pojawiła się innowacja w postaci zajęć z infobrokeringu, a rozszerzone nauczanie wiedzy o społeczeństwie wzbogacono o elementy prawa cywilnego.

Z infobrokeringiem wiąże się zawód brokera informacji. To stosunkowo nowa specjalizacja na rynku pracy. Polega ona na pozyskiwaniu treści z różnych źródeł i opracowywaniu ich na potrzeby konkretnego odbiorcy. Jest to zawód związany z rozwijającą się dynamicznie branżą IT i w ostatnich latach odnotowuje wzrost popularności choćby ze względu na multimedialny świat, w którym funkcjonujemy i w którym pojawia się wiele sprzecznych, często fałszywych informacji (tzw. fake news). Celem wprowadzonej innowacji edukacyjnej obok umiejętnego poruszania się w świecie wiadomości jest również uwrażliwienie na etyczne aspekty obrotu informacją oraz zaznajomienie z zagadnieniami umów licencyjnych i praw własności intelektualnej. Licealista po takim kursie powinien właściwie ocenić wiarygodność gromadzonych wiadomości oraz mieć poczucie odpowiedzialności za to, co przekazuje dalej. Autorem innowacji jest historyk Dariusz Szczypura, a oferta skierowana jest do wszystkich uczniów.

Wielu licealistów myśli o studiowaniu prawa, dlatego szkoła zaproponowała również rozszerzenie nauczania wiedzy o społeczeństwie o elementy prawa cywilnego. Cele, które przyświecają autorom programu kształcenia w tej dziedzinie (informatyk Paweł Pagacz i wspomniany już Dariusz Szczypura), to, poza zaznajomieniem uczniów z wybranymi elementami prawa, umiejętność szerokiej analizy przepisów i zdolność do rozwiązywania problemów z uwzględnieniem perspektywy kraju i Europy. Na zajęciach uczniowie poznają również hierarchię polskich i unijnych aktów prawnych oraz uzyskają możliwość wypracowania postawy konstruktywnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych. Autorzy programu, tworząc go, pamiętali również o postawach antydyskryminacyjnych i poszanowaniu wartości narodowych. Na zajęciach obok tradycyjnych metod podawczych sporo miejsca zajmować będą formy uczenia polegające na współpracy i dyskusji, co również wiąże się ze zgłaszanym przez pracodawców dużym zapotrzebowaniem na umiejętność działania w grupie.

Zielona szkoła nad Bałtykiem

Nasze liceum oprócz statutowej działalności edukacyjnej zaprasza młodzież do szeregu różnych wyjazdów. Cele wycieczek zagranicznych to europejskie metropolie (Londyn, Paryż, Barcelona), wymiany zagraniczne czy wspólne projekty ze szkołami z Węgier i Holandii.

W zeszłym roku szkolnym powrócono również do dawnej formy wycieczek połączonych z lekcjami, czyli do tzw. „zielonej szkoły”. Wyjechały na nią licealne klasy II A i II B. Spędziły tydzień nad Morzem Bałtyckim, gdzie uczestniczyły w zajęciach z ekonomii w praktyce (Dariusz Szczypura), geografii (Małgorzata Swaczyna), j. polskiego (Marcin Kos) i matematyki (Ilona Hajduk). W myśl założeń wyjazdu, oprócz udziału w lekcjach, młodzież odwiedziła Trójmiasto, gdzie przeszła trasą turystyczną przez Gdynię, Główne Miasto w Gdańsku, odpoczęła na plaży w Jastrzębiej Górze oraz wzięła udział w grze terenowej z motywami morza.

Wyjazd pozwolił na odprężenie po mijającym roku szkolnym oraz stanowił miły przedsmak wakacji.

z1.jpg z2.jpg
z3.jpg z4.jpg
z5.jpg z6.jpg
z7.jpg IMG_20180613_101857.jpg
IMG_20180613_094559.jpg IMG_20180614_125403.jpg
IMG_20180613_094515.jpg

Narodowe Czytanie "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego

Dnia 10 września 2018 roku grupa uczniów klas III liceum pod opieką pani Wiesławy Tubek uczestniczyła w Narodowym Czytaniu "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego. Impreza odbyła się w Powiatowym Centrum Kultury w nawiązaniu do zbliżającej się wielkimi krokami 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Uczniowie mieli okazję wziąć udział w warsztatach teatralnych pod opieką instruktora teatralnego, pana Arkadiusza Ceglarskiego, podczas których mieli za zadanie odegrać kluczowe sceny powieści. W organizacji zajęć miały swój udział również pani Barbara Kandziora, bibliotekarka, pani Barbara Serej, studentka filologii polskiej na Uniwersytecie Opolskim i absolwentka naszego liceum, oraz animator kultury - pani Michaela Oblicka.

Po warsztatach teatralnych uczniowie mieli szansę zobaczyć fragment ekranizacji "Przedwiośnia" w reżyserii Filipa Bajona.

01.jpg 02.jpg
03.jpg 04.jpg
05.jpg 06.jpg

Strzelecki ogólniak to także centrum przygotowawcze Cambridge English

Od tego roku szkolnego strzeleckie Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego stało się oficjalnie Centrum Przygotowawczym Cambridge English i przygotowuje do testu Cambridge English First, znanego ze swojej wcześniejszej nazwy FCE. Już z końcem zeszłego roku szkolnego 31 uczniów klas pierwszych i drugich zdawało egzamin wieńczący całoroczny, mozolny trud uczestniczenia w intensywnym kursie językowym, który realizowaliśmy od listopada 2017. Całość finansowana była z funduszy projektu Wiem więcej - mogę więcej.

Wspomniany egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. Część pisemna podzielona jest na cztery partie, w których to testuje się umiejętność czytania ze zrozumieniem, rozpoznawanie i stosowanie struktur leksykalno-gramatycznych, rozumienie ze słuchu oraz wypowiedź pisemną. W tej ostatniej  uczniowie muszą napisać dwa odrębne teksty.  Egzamin ustny zdaje się w parach i składa się on głównie z zadań stymulujących wzajemną rozmowę po angielsku. Między częściami pisemną i ustną uczniowie korzystają z czasu wolnego w przygotowanym na tę okazję pokoju (waiting room). Tam mogą zjeść przygotowany dla nich posiłek oraz oczywiście poćwiczyć wspólnie i rozładować napięcie przed wejściem do sali egzaminacyjnej.

Cieszy fakt, iż wśród młodzieży, o której dzisiaj różnie się mówi, jest tylu żywo zainteresowanych podniesieniem swoich kompetencji językowych. Młodzi ludzie są  świadomi istoty kształcenia nawet za cenę dodatkowych godzin lekcyjnych, często realizowanych w dni wolne od nauki (zasadnicza cześć zajęć odbywała się w soboty), większego zmęczenia i poświęcenia, krótszych wakacji oraz stresu, który towarzyszył uczniom z różnym natężeniem w dniu egzaminu. Strzeleccy licealiści na egzaminatorach zrobili piorunujące wrażenie, co nas, nauczycieli cieszy niewymownie i utwierdza w przekonaniu, że nasz trud i ich chęć pracy to dobra, o ile nie doskonała kombinacja. Brawo wy!

fce.jpg IMG_20180623_125745.jpg
IMG_20180623_133549.jpg IMG_20180623_134151.jpg
sala2.jpg sala3.jpg
sala4.jpg waiting room.jpg

 

Kiermasz podręczników

Jeszcze do czwartku (6 września) zapraszamy na długich przerwach do auli szkolnej na kiermasz podręczników. Można tam sprzedać lub odkupić potrzebne książki po okazyjnej cenie.

Wiem więcej - mogę więcej

Uwaga licealiści!!! 

Rusza nabór na kursy z j. angielskiego zakończone uzyskaniem międzynarodowego certyfikatu FCE w ramach projektu 

„Wiem więcej - mogę więcej.”  

Wszystkich zainteresowanych uczniów prosimy o zgłaszanie się do nauczycieli j. angielskiego 

do dnia 12 września 2018 r.  

 

Serdecznie zapraszamy!