W Krzyżowej od wtorku do piątku

Wtorek

Z zapałem do pracy i dobrym humorem wyruszyliśmy 4 kwietnia do Krzyżowej (Kreisau)

z rówieśnikami z Olesna. Tematem przewodnim naszego projektu była „Fala uchodźców z Europy wschodniej po II wojnie światowej oraz duża fala uchodźców w 2015 do Niemiec”. Po dotarciu na miejsce naszą uwagę przykuł pałac w Krzyżowej, który przez lata należał do rodziny von Moltke. Po obiedzie i zakwaterowaniu wyruszyliśmy zwiedzać okolicę. O historii kręgu z Krzyżowej opowiadał nam przewodnik. Po spotkaniu integracyjnym udaliśmy się na wzgórze, gdzie znajduje się rodzinny dom rodu von Moltke. Tam pracowaliśmy w grupach nad tematem „ruch oporu’’.

W nawiązaniu do tematu rozmawialiśmy o ruchu oporu przeciw władzy Hitlera zainicjowanym przez Helmuta Jamesa von Moltke. Wieczorem poszliśmy do kina na film ,,Almanya”. Komedia opowiadała o tureckich imigrantach w Niemczech. Następnie spędzaliśmy czas we wspólnym gronie, wzajemnie się poznając.

IMG-20170407-WA0001.jpg IMAG3807.jpg

Środa

Kolejny dzień rozpoczęliśmy śniadaniem, po którym udaliśmy się na zajęcia do pałacu. Tam

w mieszanych grupach pracowaliśmy nad audycją radiową dotyczącą losu ludzi zmuszonych do przesiedlenia na skutek przesunięcia granic po drugiej wojnie światowej. Owoce naszej pracy udokumentowaliśmy odgrywając w wywiadach poszczególne role. Po obiedzie zajmowaliśmy się stosunkami niektórych państw Unii Europejskiej do problemu imigrantów. W dwuosobowych grupach wcielaliśmy się w przedstawicieli państw na spotkaniu Rady Unii Europejskiej. Dzięki tej grze symulacyjnej przybliżyliśmy sobie poglądy i problemy różnych krajów związanych

z napływem uchodźców spoza Europy. Wieczorem bawiliśmy się wspólnie przy grach planszowych.

Czwartek

Po obfitym śniadaniu zajęcia zaczęliśmy wcześniej niż zwykle. Celem tego dnia było zapoznanie się z przebiegiem egzaminu DSD II. Rano zajęliśmy się częścią pisemną, która polegała na napisaniu rozprawki na temat „ Wspieranie imigrantów poszukujących pracy i miejsca edukacji za granicą swojego kraju”. Pracowaliśmy w parach Strzelce-Olesno przez 120 min. Niektórzy z nas pisali taką pracę po raz pierwszy, co było problematyczne, ale daliśmy radę. Po zakończeniu

i omówieniu prac udaliśmy się na obiad.

Po południu zajęliśmy się drugą częścią egzaminu, czyli ustną. Naszym zadaniem było przygotowanie prezentacji w grupach. Część grupy udała się do grobowca rodziny von Moltke oraz na Wzgórze Cmentarne. Znajdował się tam również cmentarz ewangelicki, który niestety został zniszczony po II wojnie światowej. Dowiedzieliśmy się, że groby Helmuta Jamesa, Frei i Carla Bernharda von Moltke nie znajdują się w Krzyżowej. Postawiono jednak kamień pamiątkowy upamiętniający ich działalność w Kręgu z Krzyżowej. Gdy wróciliśmy czekało na nas dużo pracy. Pomimo deficytu czasu udało nam się przygotować prezentację. Kilka grup przedstawiło później rezultaty swojej pracy przed całą grupą, która mogła dowiedzieć się jak wygląda ta część egzaminu i oswoić się ze stresem wynikającym z publicznego występowania.

Wieczorem mieliśmy do dyspozycji salę integracyjną, w której graliśmy w różne gry m.in. ping-pong, piłkarzyki i gry karciane. Późnym wieczorem po zabawach udaliśmy się do naszych pokoi

i zmęczeni położyliśmy się spać.

Piątek

To był ostatni dzień w Krzyżowej. Po śniadaniu otrzymaliśmy prowiant na drogę powrotną. Gdy złożyliśmy bagaże w recepcji zebraliśmy się w sali konferencyjnej, by podsumować naszą pracę

i podzielić się wspólnie wrażeniami. O godzinie 12:00 wyjechaliśmy z powrotem do domu.

Był to intensywny okres, podczas którego polepszyliśmy swoje umiejętności językowe

i dowiedzieliśmy się wielu interesujących rzeczy dotyczących historii tego miejsca i poszerzyliśmy swoje horyzonty.

IMAG3806.jpg IMAG3805.jpg
IMAG3803.jpg IMAG3798.jpg
IMAG3795.jpg IMAG3786.jpg
IMAG3785.jpg DSC_0524.jpg

Kurs rozszerzony z języka niemieckiego

Franik Anna, Wójcik Aleksandra, Kulik Daria, Kapuścińska Dorota, Michalik Katarzyna, Giera Fryderyk, Griner Wiktor,Wątroba Dominika, Szfraniec Artur, Piontek Wiktoria, Plachetka Hanna, Olbrich Piotr