Światowy Dzień Wody

22 marca obchodzony jest Światowy Dzień Wody ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją z 22 grudnia 1992 r. Celem wszystkich podejmowanych z okazji Dnia Wody działań jest zwrócenie uwagi na problemy zarządzania zasobami wody pitnej na świecie i propagowanie zrównoważonego gospodarowania wodą słodką.

Na wielu obszarach Ziemi woda to towar deficytowy, a wręcz luksusowy. Ponad miliard osób na całym świecie ponosi konsekwencje braku dostępu do wody. W naszym kraju zmagamy się z jej okresowymi niedoborami. Średnie roczne zasoby H2O (ok. 4000m3) przypadające na jednego Polaka są około 3 razy mniejsze niż średnia europejska.

Wraz z Polską Akcją Humanitarną społeczność Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Broniewskiego w Strzelcach Opolskich dołączyła do akcji promującej wodę jako dobro globalne. Na lekcjach chemii, geografii oraz na zajęciach z wychowawcami omawiano kwestie związane z ochroną zasobów wody, racjonalną gospodarką wodną, źródłami zanieczyszczeń oraz metodami ich usuwania. W oparciu o materiały PAH przygotowano wystawę plakatów pt. „Nie tylko suche fakty” oraz prezentację multimedialną, która zawierała m.in. informacje na temat śladu wodnego (np. związanego z produkcją t-shirtu, spodni jeansowych czy czekolady) oraz roli wody dla zachowania pokoju na świecie. Kolejna prezentacja dotyczyła zasobów i rekordów hydrosfery.

W dniu poprzedzającym Światowy Dzień Wody uczniowie naszego liceum wzięli udział w badaniu wody w terenie. Zajęcia doświadczalne były możliwe dzięki sprzętowi i odczynnikom pozyskanym w ramach projektu „Ekopracownia”. Pod okiem nauczycieli biologii i chemii przeprowadzono analizę chemiczną i biologiczną wody stawu na strzeleckiej Rybaczówce. Wyniki potwierdziły jej dobrą jakość, odpowiedną dla żyjących tam gatunków zwierząt.

Elementem obchodów wspomnianego dnia był także szkolny konkurs pt. „Co TY wiesz o wodzie?”. Zadania przygotowali nauczyciele chemii i geografii. Pierwsze miejsce zajęły ex aequo Emilia Sklorz z klasy I B oraz Emilia Witos z klasy I D. Na drugim miejscu uplasowała się uczennica klasy 3 D Karolina Rył, a trzecie miejsce przypadło Zuzannie Górskiej z klasy I D. Laureatkom i wszystkim uczestnikom konkursu gratulujemy wiedzy wykraczającej poza programy nauczania!