AMBASADORZY W GUMOWCACH

Po kilkunastomiesięcznej przerwie spowodowanej pandemią uczestniczyliśmy w projekcie Ambassadors in Rubberboots – they think globally and act locally: Environment without boundaries – The consequences of climate change. Restoration of nature – biodiversity – sustainability realizowanego w ramach programu Erasmus+, finansowanego z funduszy Unii Europejskiej. Z powodu sytuacji pandemicznej oraz restrykcji w Polsce, Niemczech i Holandii skorzystaliśmy tym razem z narzędzi elektronicznych oraz z Internetu. Całość odbyła się w dniach 7-9 czerwca. Poza nami w projekcie wzięły też udział grupy uczniów ze szkół partnerskich: Conrad-von-Soest-Gymnasium (Soest, Niemcy) i Almere College (Kampen, Holandia). Gospodarzami tegorocznej odsłony projektu trwającego już trzeci rok była strona holenderska. Wcześniej spotkania odbyły się w Niemczech (maj 2019) oraz w Polsce (wrzesień 2019).

Pierwszego dnia nastąpiło przedstawienie grup i wymiana doświadczeń związanych z funkcjonowaniem w dobie pandemii. Gospodarze pokazali też swoją szkołę – bardzo inną od naszej. Uwagę zwracały typowe dla Holandii rowery oraz liczba boisk sportowych. Zobaczyliśmy też najciekawsze atrakcje Kampen – piękne wiatraki czy most ze złotymi kołami. Grupa holenderska przedstawiła aktualne problemy dotyczące środowiska w swoim kraju – regularne wylewanie rzek i zalewanie osiedli mieszkaniowych. Drugi dzień rozpoczął się od wirtualnej wycieczki do parku narodowego – miejsca życia wielu gatunków zwierząt i roślin. Mogliśmy obejrzeć własnoręczny proces tworzenia drewnianych łódek oraz sposoby wykorzystania pszenicy przez lokalnych mieszkańców. We wtorek poruszyliśmy również temat radzenia sobie z podnoszeniem się wód. Zapoznaliśmy się z projektem, którego celem jest ochrona miast przed powodziami, zachowanie naturalnego krajobrazu oraz zapewnienie bezpieczeństwa kraju. Poznaliśmy też inne przyczyny podnoszenia się wód w Holandii, do których należą nadmierna wycinka drzew, ekspansja urbanistyczna i częste opady. Ostatniego dnia projektu spotkaliśmy się z ekspertem od lokalnej historii miasta Kampen. Obejrzeliśmy prezentację na temat powodzi w Niderlandach, poznaliśmy sposoby i pomysły na ochronę ludności i mienia przed regularnym zalewaniem. Na uwagę zasługuje tu przyjazny środowisku projekt Room for the river. To rządowy plan, którego celem jest ochrona przeciwpowodziowa, odpowiednia zmiana architektury krajobrazu i poprawa warunków środowiskowych na obszarach otaczających rzeki i kanały Holandii.

Uczestniczenie w projekcie w formie zdalnej było dla nas wszystkich nowym i jednocześnie ciekawym doświadczeniem. Można by rzec, szkoda, że nie w Holandii, ale z drugiej strony dobrze, że są dostępne narzędzia i sposoby, aby realizować różne zadania zdalnie i poznawać w ten sposób ciekawe miejsca i osoby, z którymi można dzielić się wiedzą oraz doświadczeniami.