Etwinning w Broniewskim

W tym roku szkolnym klasa 2D o profilu medyczno-farmaceutycznym dwujęzycznym realizowała wspólnie z dwoma klasami z XIX LO im Powstańców Warszawy z Warszawy projekt Etwinning ”Students’ Well-Being in Schools Apart”. Zakładał on podniesienie świadomości uczniów w kwestii ich dobrostanu, a także zrównoważonego rozwoju oraz istoty równowagi pomiędzy pracą i obowiązkami, a życiem prywatnym („work-life balance”). Nauczycielom prowadzącym projekt zależało nie tylko na aspekcie językowym, gdyż zajęcia prowadzone były po angielsku, ale również na kształceniu umiejętności współpracy z rówieśnikami, wyrobieniu zdolności obserwacji własnych nawyków, samopoznania w zakresie tego, co pomaga rozwijać się i żyć świadomie. Uczniowie w ramach zajęć mieli też wskazać utrudnienia w osiągnięciu szeroko rozumianego sukcesu na polu nauki, kontaktów rówieśniczych czy relacji w domu.

Od marca do maja licealiści obu szkół pracowali na platformie Etwinning, wykorzystując dostępne narzędzia IT, wymieniając spostrzeżenia, doświadczenia i przemyślenia. Na początku przedstawili podstawowe informacje na temat swojego miasta, szkoły i środowiska, w którym funkcjonują. Wykorzystując model PERMA, który określa 5 elementów szczęśliwego życia, uczniowie przygotowali ankietę psychologiczną badającą poziom ich zadowolenia z własnej sytuacji życiowej, do czego posłużyło im narzędzie Mentimeter. W wyniku prac i przeprowadzonych sondaży wypracowano profile poszczególnych uczniów prezentujące ich dobrostan. Wyniki ankiety posłużyły też do ustalenia działań ukierunkowanych na poprawę zadowolenia w zakresie 5 wspomnianych obszarów.

Kolejne działania skupiły się na eksperymencie polegającym na wprowadzaniu zmian w codziennym funkcjonowaniu, które ukierunkowane były na cele zgodne z klasyfikacją tzw. SMART celów. Chodziło o to, by postawione sobie cele były jak najbardziej możliwe do osiągnięcia, co w efekcie dałoby realne poczucie sukcesu. Uczniowie nie ustawali we wzajemnej motywacji, budując „ścianę” z hasłami zachęcającymi do działań i tworząc interaktywną mapę szkolnych miejsc sprzyjających dbaniu o swój dobrostan. W ostatniej fazie projektu licealiści obu szkół podzielili się wynikami eksperymentów i jako finalny produkt stworzyli ulotkę na temat dobrostanu i jego istoty w naszym życiu.

Niewątpliwym walorem przeprowadzonego projektu była jego interdyscyplinarność integrująca wykorzystanie narzędzi IT (Mentimeter, Answergarden, Miro, Padlet, Voki, Google My Maps, Vocaroo), doskonalenie sprawności językowych i pracę nad własnym rozwojem w postaci kształcenia kompetencji miękkich – asertywności, autorefleksji, dbałości o równowagę pomiędzy nauką i pracą, a czasem wolnym. Jako przedmiot szkolny język angielski z wykorzystaniem wszystkich wspomnianych elementów jest ciekawszy, zabawniejszy, sprzyjający uczniowi i rozwijający. Dziękuję wszystkim zaangażowanym za pracę i entuzjazm.