OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE GIMNAZJUM

Załącznik nr 1a

ZASADY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW
PUBLICZNEGO GIMNAZJUM DWUJĘZYCZNEGO
PRZY ZESPOLE SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
W STRZELCACH OPOLSKICH

Niniejszy dokument rozwija i precyzuje zawarte w rozporządzeniu MEN z 30 kwietnia 2007 roku w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów szkołach publicznych oraz określa zasady działań specyficznych dla gimnazjum w zakresie oceniania i klasyfikowania uczniów. Przepisy przywołanego rozporządzenia są nadrzędne w względem zasad wewnątrzszkolnych, zaś przepisy zasad wewnątrzszkolnych są nadrzędne względem przedmiotowych systemów oceniania. Te ostatnie stają się załącznikami do nich.

Podstawa prawna:
1.Ustawa z 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty, wraz z późn. zm.
2. Rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2007 r., wraz z późn. zm.

Cele wewnątrzszkolnego systemu oceniania

§ 1

1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę oraz formułowania oceny.
2. Ocenianie ma na celu:
a) bieżące i systematyczne informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach oraz o ewentualnych brakach w tym zakresie,
b) wdrażanie i motywowanie ucznia do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,
c) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju umysłowego, uzdolnień i zainteresowań
d) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
e) doskonalenie oraz korygowanie organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczyciela.

§ 2

1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Każdy semestr kończy się klasyfikacją.
2. Ocena bieżąca i oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne określają ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania
na dany semestr ( rok szkolny ).
3. Oceny ustala się w stopniach wg następującej skali:
– stopień celujący – 6
– stopień bardzo dobry – 5
– stopień dobry – 4
– stopień dostateczny – 3
– stopień dopuszczający – 2
– stopień niedostateczny – 1

4. Oceny bieżące i śródroczne mogą być stosowane ze znakami „ +” i „–”

5. Ustala się następujące ogólne wymagania na poszczególne oceny:
– stopień celujący – otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy, osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych, kwalifikuje się do finałów na szczeblu wojewódzkim, regionalnym, centralnym, lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
– stopień bardzo dobry – otrzymuje uczeń, który opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
– stopień dobry – otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej, poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
– stopień dostateczny – otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej, rozwiązuje typowe zadania teoretyczne o średnim stopniu trudności.
– stopień dopuszczający – otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu minimum programowego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności.
– stopień niedostateczny – otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości
i umiejętności określonych w podstawie programowej przedmiotu nauczania w danej klasie, braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu.
6. Zasady oceniania religii ( etyki ) regulują odrębne przepisy.

§ 3.

1. Nauczyciele na początku każdego semestru informują uczniów:
- o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu
nauczania niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych, dodatkowych zajęć edukacyjnych, religii albo etyki,
- o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych, dodatkowych zajęć edukacyjnych, religii albo etyki.
- informuje uczniów o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
Fakt przekazania informacji o zakresie wymagań edukacyjnych nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.
1a. Wychowawca na pierwszym w roku szkolnym zebraniu informuje rodziców o:
- warunkach i sposobie oraz kryteriach ocen z zachowania,
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- wymogach edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów znajdującymi
się w bibliotece szkolnej,
- o warunkach realizacji projektu edukacyjnego,
- możliwości kontaktu indywidualnego z nauczycielem przedmiotu w pierwsze środy miesiąca.
2. Każda ocena na prośbę ucznia powinna zawierać komentarz ustny lub pisemny (w przypadku prac pisemnych).
3. Oceny są jawne dla uczniów oraz rodziców ( prawnych opiekunów ). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice ( opiekunowie prawni ) otrzymują do wglądu na zasadach określonych w przedmiotowych systemach oceniania
w obecności nauczyciela, bez możliwości kopiowania.
4. Prace pisemne przechowywane są do końca danego roku szkolnego (tj. do 31 sierpnia)
5. Oceny z prac pisemnych zaznaczone są w dzienniku wyróżniającym kolorem.
6. Wszystkie oceny należy zapisać do dziennika lekcyjnego.
7. Ilość ocen z prac pisemnych i odpowiedzi ustnych oraz sposób ich przeprowadzania regulują przedmiotowe systemy oceniania.
7. 1. Terminy prac pisemnych poszczególni nauczyciele ustalają w porozumieniu
z uczniami.
8. Oceny z poszczególnych treści wpisuje się do odpowiednio zatytułowanych rubryk w dzienniku lekcyjnym.
9. Ocenianie jest systematyczne, w różnych formach i warunkach zapewniających obiektywność.
10. Oceny ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
11. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie aktualnej, pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym, wynikającym z programu nauczania. Wychowawca informuje o tym nauczycieli uczących.
12. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki, techniki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie
się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
13. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wychowania fizycznego informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
14. Na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej oraz na pisemny wniosek rodziców ( prawnych opiekunów ), dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”
15. Wyróżnia się następujące kategorie pisemnego sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:
a) praca klasowa – obejmuje duże partie materiału, ocena wystawiona na jej podstawie ma znaczący wpływ na ocenę okresową.
Zasady przeprowadzania:
– powinna być zapowiedziana i zapisana w dzienniku z tygodniowym wyprzedzeniem
– w ciągu tygodnia można przeprowadzić nie więcej niż trzy prace klasowe
– w ciągu dnia można przeprowadzić nie więcej niż jedną pracę klasową (sprawdzian)
b) „kartkówki” – kontrolują opanowanie wiadomości z trzech ostatnich jednostek lekcyjnych lub pracy domowej z uwzględnieniem podstawowych wiadomości
z omawianego działu.
Prace klasowe są obowiązkowe. Szczegółowe zasady dotyczące przeprowadzania
pisemnego sprawdzania wiedzy znajdują się w przedmiotowych systemach oceniania
16. W dniu następującym po całodziennej (trwającej co najmniej 12 godz.) lub kilku dniowej wycieczce szkolnej nie wystawia się ocen za odpowiedzi ustne oraz nie przeprowadza się prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek.
16. 1. W dniu następującym po feriach szkolnych nie przeprowadza się prac pisemnych.
16. 2. Na okres trwania ferii szkolnych nie zadaje się zadań domowych.
17. Sposób przeprowadzania odpowiedzi ustnych znajduje się w przedmiotowych systemach oceniania.
18. Minimum trzy oceny w semestrze są podstawą do wystawienia oceny semestralnej i rocznej, a w przypadku przedmiotów w wymiarze 1 godz. tygodniowo 2 oceny.
19. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną z danego przedmiotu na semestr, może zaliczyć go etapami według reguł ustalonych z nauczycielem przedmiotu, a zapisanych w przedmiotowym systemie oceniania.
20. Uczeń nieobecny na pracy klasowej z przyczyn uzasadnionych może zaliczyć ją jeden raz. Możliwość poprawy nabywa uczeń, który nie ma żadnej godziny nieobecnej nieusprawiedliwionej z danego przedmiotu.
Szczegóły dotyczące zaliczania prac klasowych i ich ewentualnego poprawiania określa przedmiotowy system oceniania.
20 1. W przypadku poprawiania, zaliczania sprawdzianów wiążąca jest ocena uzyskana
z poprawy.
21. Nie można poprawiać pracy klasowej przewidzianej programowo jako ostatnia.
22. Prace klasowe powinny być sprawdzone a wyniki przekazane uczniom najdalej w ciągu dwóch tygodni od ich przeprowadzenia..
23. Sprawdzone i ocenione pisemne prace otrzymują do wglądu
- uczeń podczas jej poprawy
- rodzice (prawni opiekunowie) na prośbę podczas indywidualnych spotkań z rodzicami
25. Sposób prowadzenia zeszytu zależy od przedmiotu i zasady jego prowadzenia
są uzgadniane z uczniami co określa przedmiotowy system oceniania.
26. W semestrze uczeń może zgłosić nie przygotowanie się do lekcji wg reguł ustalonych
z nauczycielem przedmiotu, a zapisanych w przedmiotowym systemie oceniania.
27. Szczególne przypadki zwolnień z prac pisemnych i odpowiedzi ustnych.
– uczeń ma prawo do zgłoszenia nie przygotowania chorobowego po nieobecności usprawiedliwionej trwającej co najmniej jeden tydzień.
28. Za podpowiedzi i rozmowy na lekcji uczeń nie będzie karany oceną niedostateczną.
W takim przypadku należy wpisać uczniowi uwagę do dziennika i powiadomić
wychowawcę klasy.
29. Uczeń podczas prac pisemnych korzystający z niedozwolonych form pomocy otrzymuje
ocenę niedostateczną i nie ma możliwości jej poprawy.

Ocenianie zachowania

§ 4

1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
2. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. Na prośbę rodziców informacja o ocenie z zachowania powinna być uzasadniona. Informacja uzasadniająca ocenę z zachowania powinna zawierać opis aktywności, stosunku do obowiązków szkolnych i kultury osobistej.
4. Przy ustalaniu oceny z zachowania należy zwracać uwagę na:
a) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym
– uczeń systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne;
– uczeń osiąga dobre wyniki w nauce na miarę swoich zdolności i możliwości;
– uczeń aktywnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły;
– uczeń respektuje obowiązki wynikające z zapisów statutu szkoły;
– uczeń przestrzega regulamin szkolny i zarządzenia Dyrektora Szkoły;
– uczeń jest kulturalny;
– uczeń jest inicjatorem działań aktywizujących społeczność uczniowską;
– uczeń przestrzega podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;
– noszenia jednolitego stroju;
– uczeń swą postawą i pracą inspiruje innych;
b) postawa moralna i społeczna ucznia
– zaangażowanie w działalność społeczną ucznia (klasową, szkolną, pozaszkolną)
– respektowanie zasad współżycia w grupie;
– pozytywna identyfikacja ucznia ze szkołą;
– reagowanie na zło (pomoc słabszym, obrona, pomoc w nauce);
– prawdomówność;
– życzliwość;
– koleżeńskość, przyjaźń;
– tolerancja;
– kultura osobista, słowna w szkole i poza szkołą;
– postawa pozytywnego „kreatora”;
– szacunek dla siebie i dla innych ;
– odpowiedzialność;
– dbałość o zdrowie;
– znajomość i przestrzegania prawa wewnątrzszkolnego

Kryteria ustalania oceny z zachowania

§ 5

1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia zapisanych w statucie szkoły,
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
- dbałość o honor i tradycje szkoły,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
- właściwe zachowanie wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły, pozostałych uczniów i innych osób,
- udział w realizacji projektu edukacyjnego,
- frekwencję ucznia na zajęciach edukacyjnych.
2. Frekwencja jest najważniejszym kryterium oceny zachowania. Do usprawiedliwiania godzin nieobecnych służy zeszyt. Czas usprawiedliwienia nieobecności wynosi dwa tygodnie.
3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
4. Ocenę zachowania końcoworoczną i śródroczną ustala się według skali:
wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne w oparciu
o następujące zasady:
a) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie niżej wymienione kryteria:
- ma wzorową frekwencję
- wyróżnia się wzorowym stosunkiem do obowiązków szkolnych,
- przestrzega wszystkich zasad regulaminu szkolnego, cechuje go nienaganna kultura osobista w zachowaniu i słowie
- jest zaangażowany w życie klasy, szkoły, środowiska lokalnego wyróżniając
się samodzielnością, inicjatywą i postawą twórczą
- godnie reprezentuje szkołę, troszczy się o jej dobre imię i opinię
- jest rzetelny, zdyscyplinowany, odpowiedzialny, uczciwy, prawdomówny, godny zaufania, szlachetny, koleżeński, życzliwy, wrażliwy, chętny do pomocy, tolerancyjny, szanuje innych, nie jest obojętny na zło
- wykazywał się dużą samodzielnością i innowacyjnością we wszystkich etapach realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagał członków zespołu w realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu i wykazywał się umiejętnością dokonywania krytycznej samooceny i wyciągania wniosków,
b) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia 80% kryteriów oceny wzorowej, posiada kilka godzin nieusprawiedliwionych (do 8 godzin w semestrze oraz do 16 godzin w danym roku szkolnym), a ponadto był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego projekt edukacyjny, a jego współpraca z pozostałymi członkami zespołu była rzeczowa
i nacechowana życzliwością,
a) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- posiada co najwyżej kilka spóźnień,
- posiada od kilku do kilkunastu godzin nieusprawiedliwionych (do 15 godzin
w semestrze oraz do 30 godzin w danym roku szkolnym),
- rzetelnie wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
- w zasadzie przestrzega postanowień regulaminu szkolnego, troszczy się o mienie szkolne
- angażuje się w życie klasy i szkoły,
- charakteryzuje się właściwą kulturą osobistą, właściwą postawą wobec nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów
- jest koleżeński, uczciwy, zdyscyplinowany, prawdomówny , nie odmawia pomocy innym, nie jest obojętny na zło
- współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania,
b) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- posiada co najwyżej kilkanaście spóźnień,
- posiada od kilkunastu do kilkudziesięciu godzin nieusprawiedliwionych (do 23 godzin w semestrze oraz do 46 godzin w danym roku szkolnym),
- często w zamierzony sposób spóźnia się na zajęcia,
- posiada sporadyczne uwagi co do zachowania,
- wypełnia podstawowe obowiązki szkolne,
- na ogół dobrze wywiązuje się ze swoich zadań, wykazuje jednak pewne skłonności
do lekceważenia niektórych zasad
- nie bierze udziału w życiu klasy i szkoły lub czyni to niechętnie, tylko na wyraźne polecenie nauczyciela, ponadto wymaga kontroli w czasie wykonywania jakichkolwiek poleceń,
- poprawnie zachowuje się wobec nauczycieli, koleżanek i kolegów – kultura osobista budzi zastrzeżenia, lecz stosuje się do poleceń i uwag dotyczących jego postawy uczniowskiej i zachowania,
- wykazuje najczęściej obojętny stosunek do problemów innych i tego, co dzieje
się w jego środowisku,
- współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna projektu,
c) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- ma znaczącą liczbę spóźnień, liczne uwagi,
- posiada kilkadziesiąt godzin nieusprawiedliwionych (do 30 godzin w semestrze oraz do 60 godzin w danym roku szkolnym),
- nie wywiązuje się ze swoich zadań, wykazuje skłonności do lekceważenia wielu spośród podstawowych zasad,
- łamie bądź nadużywa zasad regulaminu szkolnego,
- nie przejawia zainteresowania sprawami klasy, szkoły,
- niewłaściwie zachowuje się wobec nauczycieli, koleżanek i kolegów – charakteryzuje
się brakiem podstawowych zasad kultury w relacji z innymi, wykazuje brak szacunku
dla zdrowia własnego i innych; jest arogancki, agresywny, wulgarny.
- ignoruje uwagi, wykazuje słabe oznaki poprawy,
- ma demoralizujący wpływ na otoczenie,
- mimo deklaracji o przystąpieniu do zespołu realizującego projekt nie wywiązywał się w terminie ze swoich obowiązków, czego konsekwencją były opóźnienia w realizacji projektu lub konieczność realizacji zadań przez innych członków zespołu,
d) ocenę naganną otrzymał uczeń, który:
- nagminnie spóźnia się, posiada liczne uwagi,
- posiada znaczącą liczbę godzin nieusprawiedliwionych (powyżej 30 godzin
w semestrze oraz powyżej 60 godzin w danym roku szkolnym),
- demonstracyjnie łamie bądź nadużywa zasad regulaminu szkolnego,
- nie przejawia jakiegokolwiek zainteresowania sprawami klasy, szkoły,
- niewłaściwie zachowuje się, wobec nauczycieli, koleżanek i kolegów – charakteryzuje się brakiem podstawowych zasad kultury w relacji z innymi, wykazuje brak szacunku
dla zdrowia własnego i innych; jest arogancki agresywny, wulgarny, nagminnie kłamie,
- ignoruje uwagi, nie wykazuje chęci poprawy,
- często ma demoralizujący wpływ na otoczenie,
- niszczy mienie szkolne lub prywatne,
- wchodzi w kolizję z prawem,
- nie uczestniczył lub odmówił udziału w realizacji projektu gimnazjalnego.
5. Ocena naganna, nieodpowiednia oraz poprawna z zachowania wyklucza pełnienie jakichkolwiek funkcji w Samorządzie Uczniowskim.
6. Ocena naganna z zachowania wyklucza ponadto uczestnictwo w poczcie sztandarowym oraz reprezentowanie szkoły na zewnątrz, także na imprezach sportowych.
7. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania ustala wychowawca klasy po
zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia,
z zastrzeżeniem ust. 7.
8. Uwagi dotyczące zachowania ucznia należy systematycznie wpisywać do dziennika i zgłaszać do wychowawcy najpóźniej na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej
9. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
– oceny z zajęć edukacyjnych
– promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 10 – 11.
10. Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna, z zastrzeżeniem
§ 7 ust. 29.
11. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
12. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej,
a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

Klasyfikacja semestralna, roczna i końcowa

§ 6

1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
2. Klasyfikowanie śródroczne ucznia przeprowadza się w ciągu roku szkolnego w terminach określonych w statucie szkoły.
3. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
4. Klasyfikacja końcowa polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia
na zakończenie szkoły z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
5. Najpóźniej na 10 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani dokonać wpisu do specjalnie wydzielonej rubryki w dzienniku lekcyjnym propozycji ocen semestralnych, rocznych oraz końcowych z danych zajęć edukacyjnych
5. 1. Najpóźniej na 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować uczniów danej klasy w formie ustnej o propozycjach ocen semestralnych, rocznych oraz końcowych z zajęć edukacyjnych a nauczyciele – wychowawcy o propozycjach ocen semestralnych, rocznych oraz końcowych z zachowania.
5. 2. Nauczyciele – wychowawcy najpóźniej na 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej są zobowiązani poinformować rodziców (prawnych opiekunów)
za pośrednictwem uczniów, lub w przypadku braku kontaktu z uczniem za pośrednictwem poczty, w formie pisemnej o propozycjach ocen semestralnych, rocznych oraz końcowych semestralnych z zajęć edukacyjnych oraz ocen semestralnych, rocznych, końcowych z zachowania.
6. O przewidywanych ocenach niedostatecznych, ocenie nagannej z zachowania należy poinformować ucznia i rodziców (prawnych opiekunów ) 4 tygodnie przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
7. Oceny z poszczególnych przedmiotów powinny być wystawione na trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
8. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
9. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez konsultacje z nauczycielem.
10. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
z zastrzeżeniem ust. 11. i
11. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu tego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są realizowane w klasie programowo wyższej.
12. Uczeń kończy gimnazjum, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do egzaminu.
13. Laureaci ostatniego stopnia wojewódzkich konkursów przedmiotowych oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjum otrzymują z danego przedmiotu celującą ocenę klasyfikacyjną roczną, końcową (semestralną).
14. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
15. Uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku klasyfikacji rocznej, średnią ocen z wszystkich przedmiotów obowiązkowych co najmniej 4,75 i przynajmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
16. Absolwent gimnazjum otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem jeżeli uzyska w wyniku klasyfikacji końcowej średnią ocen z wszystkich przedmiotów obowiązkowych co najmniej 4,75 i przynamniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
16 a. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę,
do średniej ocen, o której mowa w ust. 15 - 16., wlicza się także roczne oceny uzyskane
z tych zajęć.
17. Zasady wydawania świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych regulują odrębne przepisy.

Egzaminy

§ 7

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany" albo "nieklasyfikowana".
3. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności ucznia dyrektor wyraża zgodę na egzamin klasyfikacyjny na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców złożoną najpóźniej na 3 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
4. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców złożoną najpóźniej na 3 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
5. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.
6. Uczniowi spełniającemu obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny z zachowania.
7. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, informatyki, zajęć komputerowych, techniki, zajęć technicznych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
8. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
9. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
10. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych
w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych
lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
11. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił
na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą: Dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji; nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
12. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 11, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
13. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
14. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności: imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 8, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w ust. 9 - skład komisji; termin egzaminu klasyfikacyjnego; zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne; wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
15. Uczeń który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
16. Za przyczyny losowe uważa się wszystkie niemożliwe do przewidzenia, a udokumentowane wypadki, takie jak: choroba ucznia, ciężka choroba i inne spowodowane szczególną, znaną szkole sytuacją rodzinną ucznia.
17. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.
18. Uczeń, który z egzaminu klasyfikacyjnego uzyskał ocenę niedostateczną, znajduje
się w sytuacji prawnej, jak gdyby otrzymał okresową (roczną) ocenę niedostateczną. Ocena niedostateczna ustalona na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem ust. 19 oraz ust. 29.
19. Uczeń gimnazjum, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo dwóch z zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
20. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki, technologii informacyjnej, techniki zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
21. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
22. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
– dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
– nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne ( egzaminujący ) – członek komisji,
– nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji
23. Nauczyciel prowadzący (egzaminujący) może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych, uzasadnionych przypadkach. Wówczas dyrektor szkoły powołuje na egzaminatora innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
24. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
25. Uczeń który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
26. Za przyczyny losowe uważa się wszystkie niemożliwe do przewidzenia, a udokumentowane wypadki, takie jak: choroba ucznia, ciężka choroba członka rodziny i inne spowodowane szczególną, znaną szkole sytuacją rodzinną ucznia.
27. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem § 6 ust.11.
28. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły w formie pisemnej, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna
z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
29. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie
z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję.
30. W przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych w skład komisji wchodzą: dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji, nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
31. Komisja, o której mowa w ust. 29, w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
32. Sprawdzian wiadomości, o którym mowa w ust. 31 przygotowują nauczyciele danego przedmiotu nauczania.
33.Sprawdzian przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia
zastrzeżeń, o których mowa w ust. 29. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem
i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
34. Komisja w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów;
w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. Skład komisji:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący
b) wychowawca klasy
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog
e) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
f) psycholog
g) przedstawiciel rady rodziców
35. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, może być zwolniony z udziału
w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
36. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem ust. 27.
37. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

38. Do protokołu, o którym mowa w ust. 37 pkt. 1, dołącza się pisemne prace ucznia
i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
39. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 31, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
40. Uczeń który z przyczyn innych niż losowych nie przystąpił do egzaminu, nie może
go zdawać ponownie.
41. Przepisy ust. 29 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego,
z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

Warunki i tryb uzyskania oceny wyższej niż przewidywana

§ 8

1. Uczeń może odwołać się od przewidywanej rocznej, semestralnej oceny klasyfikacyjnej
składając podanie z uzasadnieniem i określeniem oceny o jaką się ubiega do dyrektora
szkoły.
2. Podanie należy złożyć w ciągu dwóch dni od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie.
3. Dyrektor szkoły sprawdza zasadność odwołania i podejmuje decyzję o sprawdzianie.
4. Sprawdzian odbędzie się przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej, jego termin wyznaczy dyrektor szkoły.
5. Sprawdzenie wiadomości i umiejętności przeprowadza nauczyciel danych zajęć
edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich
samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
6. Sprawdzenie wiadomości ma formę pisemną z wyjątkiem informatyki wychowania
fizycznego, z których sprawdzian powinien mieć formę zadań praktycznych.
7. Pytania, ćwiczenia ustala zespół nauczycieli uczących danego przedmiotu, stopień trudności pytań, ćwiczeń powinien być dostosowany do poziomu wymagań na daną ocenę tzn. na taką o którą ubiega się uczeń.
8. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
9. Sprawdzian uważa się za zdany, jeżeli uczeń uzyska co najmniej 80% przewidzianych
punktów.
10. Ocena z egzaminu jest ostateczna, jednak nie niższa niż przewidywana przez nauczyciela, z zastrzeżeniem §7 ust. 19.
11. Uczeń może odwołać się od przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
składając podanie z uzasadnieniem i określeniem oceny o jaką się ubiega do dyrektora
szkoły.
12. Podanie należy złożyć w ciągu dwóch dni od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie zachowania
13. Dyrektor szkoły powołuje komisję w terminie przed klasyfikacją roczną, która zbada zasadność odwołania.
W skład komisji wchodzą:
- dyrektor lub wicedyrektor szkoły
- pedagog szkolny
- opiekun samorządu uczniowskiego
- nauczyciel wskazany przez ucznia
- wychowawca klasy
Z prac komisji sporządzony jest protokół, który określa czy dany uczeń spełnia wymagania na wyższą ocenę z zachowania niż przewidywana.
Ustalona w ten sposób ocena jest ostateczna z zastrzeżeniem § 7 ust. 29.

Przepisy końcowe

§ 9
Wszystkie sprawy szczegółowe nie uregulowane niniejszymi ustaleniami oraz sprawy sporne wynikające z realizacji tych ustaleń rozstrzyga dyrektor szkoły. Decyzja dyrektora jest ostateczna.