Nowości w ofercie edukacyjnej strzeleckiego liceum na Krakowskiej

Od tego roku szkolnego strzeleckie Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego kieruje do uczniów urozmaiconą ofertę edukacyjną. Pojawiła się innowacja w postaci zajęć z infobrokeringu, a rozszerzone nauczanie wiedzy o społeczeństwie wzbogacono o elementy prawa cywilnego.

Z infobrokeringiem wiąże się zawód brokera informacji. To stosunkowo nowa specjalizacja na rynku pracy. Polega ona na pozyskiwaniu treści z różnych źródeł i opracowywaniu ich na potrzeby konkretnego odbiorcy. Jest to zawód związany z rozwijającą się dynamicznie branżą IT i w ostatnich latach odnotowuje wzrost popularności choćby ze względu na multimedialny świat, w którym funkcjonujemy i w którym pojawia się wiele sprzecznych, często fałszywych informacji (tzw. fake news). Celem wprowadzonej innowacji edukacyjnej obok umiejętnego poruszania się w świecie wiadomości jest również uwrażliwienie na etyczne aspekty obrotu informacją oraz zaznajomienie z zagadnieniami umów licencyjnych i praw własności intelektualnej. Licealista po takim kursie powinien właściwie ocenić wiarygodność gromadzonych wiadomości oraz mieć poczucie odpowiedzialności za to, co przekazuje dalej. Autorem innowacji jest historyk Dariusz Szczypura, a oferta skierowana jest do wszystkich uczniów.

Wielu licealistów myśli o studiowaniu prawa, dlatego szkoła zaproponowała również rozszerzenie nauczania wiedzy o społeczeństwie o elementy prawa cywilnego. Cele, które przyświecają autorom programu kształcenia w tej dziedzinie (informatyk Paweł Pagacz i wspomniany już Dariusz Szczypura), to, poza zaznajomieniem uczniów z wybranymi elementami prawa, umiejętność szerokiej analizy przepisów i zdolność do rozwiązywania problemów z uwzględnieniem perspektywy kraju i Europy. Na zajęciach uczniowie poznają również hierarchię polskich i unijnych aktów prawnych oraz uzyskają możliwość wypracowania postawy konstruktywnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych. Autorzy programu, tworząc go, pamiętali również o postawach antydyskryminacyjnych i poszanowaniu wartości narodowych. Na zajęciach obok tradycyjnych metod podawczych sporo miejsca zajmować będą formy uczenia polegające na współpracy i dyskusji, co również wiąże się ze zgłaszanym przez pracodawców dużym zapotrzebowaniem na umiejętność działania w grupie.